SaNG pENc!nTa ILaH!..

"...CiNta paDa bUnGa,BunGa aKan LaYu.. cInTa paDa mAnuSia,ManUsIa aKan MaTi.. tAp!,cInta PaDa Allah,aDaLah c!nTa yAnG kEkaL aBaDi..."

Saturday, September 18, 2010

jALinKaN ukHuWWah aNtAra kiTA...

Hari ni merupakan hari raye yang ke 5.Hurm,malam sebelumnya tu, tetibe je tangan ni terasa gatal-gatal je nak telefOn sorang sahabat KKNC ni ha..ehm,,

tapi identiti dirahsiakan la..ehehe.Bukan pe pOn telefOn..saje je nak 'test market' kata orang..ahaks! lalu nombor yang tertera di kaca mobil di dial..

" tut tut...tut tut...." Owh x dapat upenye..ntah kenapa line malam tu..

erm, then amik keputusan juz send sms je la..

"salam...kak ???...,esok nak p ziarah umah sahabat2 x?bOsan r duk umah ni.."

lame menunggu.....mesejku berbalas jugak...

"wslm,,erm,su..esok kite p raye umah yatie,ema n tiha..nak x?kak nim p amik..

boleh?"



"Okeh,nati sy gtaw mushi ek..ajak die skali..papehal sy gtaw balik eyh.."

balasku..ringkas dan bersahaja..

Nak dijadikan cerita..itulah permulaannya yang menyebabkan sy dan kawan-kawan akhirnye keluar jugak umah pada hari raya ke 5 tu..Bukan pe niatnya..juz

nak menjalinkan ukhuwwah supaya lebih erat lagi..ehehe..



Dalam sedang menunggu kuih-muih di hidangkan..sempat jugak teringat kat satu artikel ni haa...:


Bergembira Pada Hari Raya Aidilfitri



Islam adalah agama yang begitu praktikal lagi munasabah. Setelah sebulan umat Islam memberi tumpuan sepenuhnya untuk beribadah kepada Allah, maka kini tiba masanya untuk menyambut kejayaan itu dengan kegembiraan dan kemeriahan. Oleh itu, usaha-usaha untuk menimbulkan suasana kegembiraan di dalam keluarga masing-masing pada hari raya Aidilfitri adalah sebahagian daripada syiar Islam. Suasana kegembiraan ini berbeza mengikut adat setempat.



Bagi kita di Malaysia, kegembiraan sambutan hari raya Aidilfitri dapat dilihat dengan memakai baju-baju baru yang indah, seluruh ahli keluarga berkumpul, ziarah-menziarahi sesama umat Islam dan pelbagai lagi. Di sesetengah negara Timur Tengah, cuti umum hari raya Aidilfitri dipergunakan untuk membawa ahli keluarga bersiar-siar serta berkelah di tempat-tempat peranginan. Semua bentuk suasana kegembiraan dan kemeriahan ini adalah sebahagian dari tuntutan agama Islam sempena menyambut hari raya Aidilfitri selagi ia dilaksanakan sesuai dengan lunas-lunas syarak. Syeikh Sayyid Sabiq berkata dalam Kitabnya Fiqh Al-Sunnah :“Mengadakan permainan serta kegembiraan yang tidak melanggar aturan agama, termasuk pelbagai bentuk nyanyian yang baik (dari segi makna), semua itu termasuk syiar agama yang disyariatkan oleh Allah pada hari raya untuk melatih tubuh jasmani dan memberi kepuasan serta kegirangan hati.”


Hurm,,teringat lak kat firman Allah dalam surah Al Jumu'ah yang bermaksud:


“Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam Segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di Akhirat).”



Begitulah Allah menyeru kita sebagai hambaNya untuk bertebaran di Bumi pinjamanNya untuk mencari rezeki yang halal serta mencari sebanyak mana amalan untuk dijadikan sebagai bekalan bagi menemuiNya kelak.


Walaupun Allah memerintahkan kita untuk bertebaran di muka Bumi ini,namun perlu kita ingatkan bahawa kita masih perlu menjaga akhlak,kelakuan dan batas-batas dalam pergaulan seharian kita sebagaimana yang telah digariskan oleh syariat.


Kita tidak dilarang sama sekali untuk bergembira pada hari yang saya kira memang semua umat Islam merayakannya seperti firman Allah yang dinyatakan seperti di atas.Walau bagaimanapun, kegembiraan yang kita rasa itu janganlah di serlahkan sehingga menampakkan kejahilan kita dalam agama kita.Dalam erti kata yang lain,janganlah kita bergembira pada tahap yang melampaui batas-batas yang telah diajar dan telah digariskan dalam agama kita yakni ISLAM.

Buat teman seperjuangan yang senantiasa mencintai jalan dakwah,teruskan usaha kalian untuk terus menjadi dai'e walaupun dengan hanya menyampaikan sepotong ayat seperti yang disebutkan dalam hadith Nabi S.A.W yang bermaksud:

"Sampaikanlah Dariku walau sepotong ayat.."

Hadith di atas amat jelas sekali menyeru kita untuk berdakwah iaitu dengan menyampaikan ajaran Nabi kepada orang lain walaupun dengan hanya sepotong ayat yang mana siapa tahu mungkin akan mengubah nasib,rezeki atau pendirian seseorang,insyaAllah...

Teringat kata-kata perangsang oleh Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman:

"Membiarkan orang lain sahaja yang bermotivasi

dalam memperolehi pahala bukanlah sifat orang beriman.

Jangan biarkan kata-kata negatif orang terhadap

sesuatu yang baik untuk akhirat anda,

membantutkan semangat.

Jadikan ia pendorong dan motivasi..."

Wallahua'lam...














Labels:

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home